بانوان عصر ظهور امام،ویژگی ها و رسالت ها
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: مهدویت، ، |
برچسب ها: بانوان، ظهور، منجی، امام مهدی، امام زمان، منجی، حضرت حجه(عج)، قائم آل محمد، ،

 

بانوان عصر ظهور امام،ویژگی ها و رسالت ها

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

«طوبى لشیعتنا المتمسکین بحبّنا فى غیبه قائمنا، الثابتین على موالاتنا والبراءه من اعدائنا، اولئک منّا و نحن منهم، وقد رضوا بنا ائمه ورضینا بهم شیعه، طوبى لهم ثم طوبى لهم، هم والله معنا فى درجتنا یوم القیامه».

خوشا به حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما بر محبت و ولایت ما و بیزارى از دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ما و ما از آنهائیم. و همانا آنان امامت ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال آنها و باز هم خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در کنار ما در روز قیامت اند.

 الزام الناصب، ص ۶۸

"مقدمه"

جامعه عصر ظهور،جامعه ای دین دار و معنویت محور است .انسان دین دار در این عصر، تنها بر اساس درک عقلی و تاریخی، پیامبر و امامان (ع) را می شناسد و به رسالت و امامت ایشان ایمان می آورد.۱

پیامبر (ص) می فرماید: « برادران من کسانی هستند که پس از شما [ اصحاب] زندگی می کنند. به من ایمان می آورند. درحالی که مرا ندیده اند.»۲

دین داری در روزگار غیبت، نیازمند بینشی است که انسان دین دار در پرتو آن ، بتواند در برابرتحریف ها، مسخ ها، شبهه ها، تردیدها، تزلزل ها و سر کوفت ها از درون و بیرونِ حوزه دین همچنان رویکرد دینی خود را نگه می دارد و با هیچ یک از این عوامل ، خلوص دینی و دین داری را در فکر و عمل از دست ندهد .۳

پیامبر (ص) فرمودند:« به زودی پس از شما، کسانی می آیند که یک یک نفر از آنها پاداش پنجاه نفر از شما را دارد. گفتند: ای رسول خدا ! ما در جنگ بدر و احد و حنین در رکاب شما جهاد کرده ایم و درباره ما آیه نازل شده است .! حضرت فرمود: زیرا اگر آنچه از آزارها و رنج ها که برآنان می رسد بر شما آید به سان آنان، شکیبایی نخواهید داشت.۴

انتظارفرج ازمهمترین شاخصه های مردان و زنان این جامعه می باشد که به موجب آن مسئولیت هایی را عهده دار می شوند.

انتظار فرج در اسلام ، در واقع نوعی آمادگی است برای پاک شدن ، پاک زیستن . آمادگی برای حرکتی مستمر و دائم، توأم با خود سازی و دگرسازی و زمینه سازی و سرانجام آمادگی برای تهیه قوا برای شرکت در نهضت عظیم حضرت مهدی (عج) که آغاز آن ظهور حضرت و پایان آن شکست تاریکی ها و ظلم ها و نتیجه آن ، برپایی حکومت عدل الهی و نهضت سبز مهدوی است. ۵

معرفت و انتظار فرج است که منتظر را در خیمه گاه امام عصر (عج) آماده به خدمت حفظ می کند.۶

 

 

منتظَرو منتظِران واقعی چه کسانی هستند ؟

او  می آید او که این همه مشتاقانه در انتظارش هستیم و مسئولیت ها را هرچند دشوار تاب می آوریم.

او کیست؟

او نرگس زهرا(س) وسلاله ی علی مرتضی(ع) است. کسی که با اذن یافتن ظهورش دنیا رنگ عدالت می گیرد و نغمه های صلح و آشتی در جای جای زمین به گوش می رسد. او بر دارکننده ی رذیلت ها وانحرافات است. او زُداینده ی گرد و غبار سال ها تحریف است.

 


 

 

*فرازی از دعای ندبه:

« أینَ المُنتَظَرُ لأقامَهِ الأمتِ و العِوَجَ؟  کجاست آن امامی که مردم به منظور بر طرف ساختن اساس کژی و انحراف ها در انتظار او به سر می برند؟»

 

ویا در دعای صاحب الأمر(ع) می خوانیم: «اَلسلامُ عَلَی القائِمِ المُنتَظَرِ وَ العَدلِ المُشتَهَرِ. درود بر آن قیام کننده ای که جهانیان در انتظار اویند و سلام بر آن امام عادلی که عدالتش سر تا سر عالم را فرا خواهد گرفت.....»

 

چنین خورشید تابنده ای بی شک یاران و منتظرانش اعجوبه های خلقتند.

منتظران همیشه در انتظار اویند اما منتظران حقیقی ،آنها سعی می کنند تمام اخلاق و رفتارهایشان مبنی بر اصول و عقاید امامشان باشد . به معنای ساده تر مسیر زندگی و مبنای کارهایشان را امام زمانی قرار میدهند.در کسب مکارم و فضائل اخلاقی همیشه درتلاشند ودر دینداری نمونه اند .

 

امام جعفر صادق(ع) فرمودند: « هرکس بخواهد در شمار منتظران حقیقی آن عدلِ منتَظَر باشد. باید پارسایی پیشه کند و متخلّق به مکارم اخلاق گردد.»۷

 

 

آیا منتظران درعصر غیبت وظایف و مسئولیت هایی را بر عهده دارند؟

همان گونه که انسان در طول تاریخ و زندگی خود وظایفی را به عهده داشته ، منتظران نیز در عصر غیبت وظایف مهمی را عهده دار هستند.

- اولین مسئولیت معرفت، ایمان و محبت به امام خویش است که عهده دار می شوند . عصر غیبت ، عصر تردید ها و فتنه هاست و همچنین تبلیغ بی دینی و بی ایمانی. مؤمن واقعی در این وادی تردید به خود راه نمی دهد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « هر کس دوست دارد خدا را در حال ایمان کامل و مسلمانی مورد رضایت او ملاقات کند ، ولایت و محبت امام عصر (عج) را بپذیرد.»۸

 

 

- پیروی از امام عصر (عج):

درعصرغیبت پیرو امام زمان هستند و تبعیت از امام خود را بر هر امر دیگری واجب می دانند.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « خوشا به حال کسی که به حضور "قائم" برسد، در حالی که پیش از قیام او نیز پیرو او باشد.۹

 

 

- ایجاد آمادگی در خود وجامعه:

در راه خدمت به امام همیشه آماده باش هستند و این آمادگی را هم در خود و هم در دیگران ایجاد و تقویت و با باطل مبارزه می کنند . آنان یارانی هستند که مسئولیت های بزرگ عصر ظهور را بر دوش می گیرند. این آمادگی در ابعاد وسیعی چون: علمی،فرهنگی، اقتصادی ، نظامی و.....  صورت می گیرد.

 

امام علی (ع) درباره ی کسانی که امام با آنها بیعت می کنند می فرمایند:

« امام با این شرط با آنان بیعت می کند که در امانت خیانت نکنند، پاک دامن باشند، اهل دشنام و کلمات زشت نباشند،به ظلم و ستم خونریزی نکنند،به خانه ای هجوم نبرند، کسی را به ناحق آزار ندهند، ساده زیست باشند،و بر مرکب های گران قیمت سوار نشوند، لباس های فاخر نپوشند، به حقوق مردم تجاوز نکنند، به یتیمان ستم نکنند، دنبال شهوترانی نباشند، شراب ننوشند، به پیمان خود عمل کنند، ثروت و مال را احتکار نکنند...... و در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.»۱۰

 

افرادی از عهده این عمل برمی آیند که در این راه تمرین کرده باشند و دارای ویژگی هایی چون : شجاعت ، عزّت نفس، بلندهمتی و پاک دامنی باشند. نه کسانی که عصرغیبت را فقط با دعا و گریه سر کرده باشند.این افراد درهنگام ظهور مانند قوم بنی اسرائیل که به حضرت موسی(ع) گفتند:« تو و پروردگارت بروید و بجنگید، ما اینجا می نشینیم.»۱۱ همین سخنان را به امام زمان خود می گویند.

 

- دعا برای ظهور امام عصر (عج):

برترین اعمال درعصرغیبت انتظار ظهور و دعا برای فرج آقا امام زمان (عج) است.

 

 

حضرت علی (ع) فرمودند: « منتظر فرج الهی باشید و از لطف الهی مأیوس نشوید و بدانید که محبوب ترین کارها نزد خداوند انتظار فرج است.»۱۲

 

 

*فرازی از دعای افتتاح:

« خدایا! از تو آن دولت با کرامتی را طلب می کنیم که با آن ، اسلام و اهلش را عزیز می گردانی و نفاق و اهلش را خوار می سازی. ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به طاعت خود و رهبران به سوی راهت قرار ده و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن بر ما ارزانی دار.»

"  آمین "

 

 

بعد از شناخت وظایف و مسئولیت های مشترک زنان و مردان منتظر به شناخت بیشتر بانوان عصر ظهور و ویژگی ها و رسالت های آنها می پردازیم.

با توجه به آیات و روایات فراوانی که به جایگاه و مقام زن پرداخته است. نقش زنان بسیار مهم و تأثیر گذار است.  از این رو اسلام از زنان توقع مسئولیت پذیری دارد .

در طول تاریخ این موضوع به اثبات رسیده که برای پیروزیِ هر حرکت و جنبشی وجود عده ایی که این حرکت را پشتیبانی کنند ضروری است و همیشه  در بین طرفداران هر جنبشی زنان نیز نقش داشتند . هیچ انقلابی بدون حضور زنها که نیمی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهندبه پیروزی نخواهد رسید .

در اجتماع عرب شایع بود که برای زنان در اجتماع، احترام چندانی قائل نبودند، ولی دین اسلام زنان را در امور اجتماعی مشارکت داد .

 

ما در انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیدیم چون زنها نیز از حامیان و پشتیبانان این حرکت بزرگ بودند .ما ایستادیم و انقلاب را حمایت کردیم چون می خواهیم زمینه ساز انقلابی بزرگ و جهانی باشیم.انقلاب جهانی امام زمان(علیه السلام)، انقلابی است که نه تنها ما بلکه همه دنیا منتظر آن هستند ، انقلابی که در همه ادیان وعده آن داده شده است . این انقلاب نیز مانند سایر انقلابها نیاز به زمینه سازی و پشتیبانی دارد . برای پیروزی در این حرکت بزرگ جهانی نیاز  به یارانی مومن و مقاوم داریم که این یاران باید توسط زنانی مومن تربیت شوند . زنانی که خود  و جامعه را آماده کنند .

انقلابی که رهبر آن ، امامی معصوم است و بی شک پیروزی از آن اوست .

در مقابل این گروه، زنان مومنی هستند که ماهیت واقعی دجال را بر ملا می کنند و علیه او بپا می خیزند زنانی که در روایات جزء یاران راستین امام زمان(علیه السلام) نام برده شده اند ، برخی از اینان در زمان ظهور زندگی می کنند و برخی از زنان نمونه ایی بوده اند که در گذشته زندگی می کردند و آنها زمان ظهور رجعت خواهند داشت برای یاری امام خود، که نام تعدادی از این زنان پاکدامن در بعضی روایات ذکر شده است.

 

مسئولیت پذیری بانوان عصر ظهور را  از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می دهیم:

۱- دیدگاه فردی

۲- دیدگاه اجتماعی

 

همزمان با انقلاب جهانی امام زمان حرکتی نیز شکل میگیرد که رهبر آن از طاغوتیان است ، او رهبر جناح کفر است ، رهبریست باطل و ناحق که بی شک نابود شدنی است و متاسفانه طبق بعضی روایات بیشتر پیروان این رهبر باطل از زنها هستند۱۳ ، زنانی که خود را نشناخته و به بیراهه می روند ، زنانی که لذت دنیا را به لذت ابدی آخرت ترجیح می دهند و دنیا را انتخاب کرده اند و چه بد انتخابی .

یکی از راههایی که دشمنان در جوامع اسلامی برای از بین بردن فرهنگ ظهور،مهدویت و انتظار انجام می دهند رواج   فساد در میان زنان این جوامع است .

به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) : « زن مربی جامعه است واز دامن زن، مرد به معراج می رسد. »

پس درمی یابیم که زنان نقشی زیر ساختی در جوامع اسلامی دارند. و جزء زمینه سازان و مربیان ظهور هستند. از این رو دشمنان، زنان عصر ظهور را هدف اصلی نقشه های شوم خود قرار می دهند.

 

 

 

دیدگاه فردی

 

نقش فردی بانوان عصر ظهور:

اساس کمالات فردی کسب اخلاقیات است .بانوی منتظری که شروع به خود سازی می کند نباید به معرفت و ایمان به امام زمانش کم توجه باشد بلکه باید در شناخت و محبت هر چه بیشتر امام خویش تلاش کند. تا به معرفتی دست یابد که بتواند کارهایش را بر مبنای اصول  امام زمان (عج) تنظیم کند. در یک جمله امام زمانی باشد.

 


 

امام صادق (ع) فرمودند: «ای حَیثمه سلام ما را به دوستانمان برسان و به آنان اعلام کن پاداش الهی را جزبا عمل، و ولایت ما را جز با خویشتن داری بدست نمی آورند.ای حَیثمه کسی که ولایت ما ومعرفت نسبت به ما را ندارد هیچ سودی نخواهد برد.۱۴

یک بانوی منتظر ظاهر و باطنش باید با هم هماهنگ  و یک دست باشد . اگر در ظاهرش نقصی دیده می شود آن را به تبع رسیدن به کمالات ظاهری برطرف سازد و همچنین باطن خود را از نقصان و تاریکی دور سازد .

برای مثال از ویژگی های ظاهری بانوی عصر ظهورحجاب و متانت وی می باشد.

گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری است که حفظ آن سبب کرامت و منزلت زن می شود.

« وَ قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُروجَهُنَّ وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنها وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ »۱۵

مسئله حجاب یکی از راههایی است که دشمنان اسلام آن را هدف اصلی قرارداده اند تا بانوی عصر ظهور را از آن دور سازند و جامعه را به وسیله این بانوان به سمت غرب زدگی و در اصل بی بندوباری سوق دهند.

بانوی عصر ظهور باید با مورد توجه قراردادن حجاب این فتنه ها را تحت الشعاع قراردهد و هر چه بیشتر دشمن را نا امید سازد.

به دنبال خود سازی ظاهر ،بانوان باید خودسازی باطن را نیز در پیش بگیرند که در این راه باطن خود را از هر گونه آلودگی و دنیا زدگی (بخصوص غرب زدگی) پاک و مبرا می سازند و تهذیب نفس در هر دوره زمانی واجب بوده و انسان را در مسیر انبیاء و ائمه (ع) نگه می دارد.دنیای یک بانوی منتظر اهداف و رسالت های وی در جامعه ی ظهور در تمامی زمینه هاست. در نتیجه بری شدن باطن جدی ترین قدم در این راه می باشد.  از این کار به جهاد اکبر یاد می شود پاک شدن از تیرگی ها وظلمت ها یعنی عنان نفس سرکش را برای مبارزه کشیدن که این تمرینی بس دشوار است  چرا که این نفس سرکش گاهاً بصیرت عمیق ما را هدف قرار می دهد.

« وَ لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ وَ نَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِه  نَفسُه, وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلَیهِ مِن حَبلِ الوَریدِ»۱۶

" هر کس نفس خود را تزکیه کند، به یقین رستگار شده است و نومید و محروم گشت آن که  نفس خود را به گناه آلوده ساخت."۱۷

بانوان عصر ظهور زمینه سازان ظهورآقا امام زمان(عج) نیز هستند.

برای انجام هرکاری ابتدا از قبل برنامه ریزی و زمینه سازی هایی صورت می گیرد و حال ما در برابر انقلابی عظیم ( ظهور امام زمان(عج) ) هستیم. واقعه و جریانی بزرگ که فقط با دست روی دست گذاشتن انجام نمی گیرد بلکه نیازمند زمینه سازی های مناسبی است که باید صورت گیرد.

 

 

دیدگاه اجتماعی

 

نقش اجتماعی بانوان عصر ظهور:

بانوان همانگونه که در تربیت و پرورش خود تلاش می کنند وظایف مهمتری نیز برعهده دارند که همان دگر سازی است.

بانوان در اجتماع در زمینه های مختلف ( فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی،...) نقشی زیر ساختی بر عهده دارند. همچنین در این عرصه نیز با الگو برداری از خانم فاطمه زهرا(س)  در راه رسالت ها و وظایف خود قدم برمی دارند. بانوان عصرظهور در راه دیگرسازی و زمینه سازی این انقلاب عظیم در حوزه ی مسئولیتی خود(خانواده ،مدرسه ،دانشگاه و...) همواره فعال اند.

 

 

نقش اجتماعی بانوان عصرظهور را میتوان به چند دسته تقسیم کرد :

اساسی ترین حوزه فعالیت بانوان ، خانواده است که رکن اساسی جامعه را تشکیل می دهد.

 

 

خانواده : زن ، رکن اساسی و عنصر اصلی خانواده است و اسلام برای نقش زن در خانواده، اهمیت فراوانی قائل است؛ زیرا با پای بندی زن به خانواده و تربیت فرزندان در آغوش پر مهر مادر، نسل ها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد . امروزه اندیشوران مسائل انسانی به اهمیت خانواده و نقش آن در سلامت جامعه  پی برده اند. آنها معتقدند که اجتماع سالم، تنها با داشتن خانواده سالم، امکان پذیر است، چرا که شخصیت روحی انسان، در دامان مادر به رشد و بالندگی می رسد . چون رابطه صمیمی بین مادر و فرزندان، محیط خانه را به پناهگاهی امن تبدیل می کند که فرزندان در آن به آرامش می رسند و احساس امنیت می کنند. و اگر چنین رابطه و پناهگاهی نباشد، باعث دوستی های نامناسب و از بین رفتن امنیت خانواده و جامعه می شود و رسالت زنان در دوران انتظار برای زمینه سازی ظهور نیمه تمام می ماند.

زنی که راه خیر وخوبی را انتخاب می کند و خود را گوهری با ارزش می داند باعث صعود جامعه میشود او جامعه را به سوی اهداف والایی که امام زمان(علیه السلام) می خواهد سوق می دهد بانوان در خانواده مادران نسل آینده و همراه همسران خود هستند.

یک زن مسلمان در زندگی خود باید یک الگوی کامل داشته باشد الگویی مانند حضرت زهرا(علیها السلام) . او نمونه کاملی برای یک زن مسلمان است الگوی خردمندی، فرزانگی، عبادت، تربیت فرزندان.

 

 

مادران نسل آینده:

حضرت علی (ع) می فرمایند: « مرد، مدیریت خانواده را بر عهده دارد و زن ، مدیریت داخل خانه را.»۱۸

سخن حضرت علی(ع) به ارزش خانه داری و محیط داخل خانه اشاره دارد. زیرا محیط داخل خانه محیط رشد و بالندگی فرزندان و آرامش همسر است . امر مهمی که این روزها زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. مادران در اسلام شأن و منزلت و جایگاهی ویژه دارندو مادر چنان مقدس است که پاداش آن با بهشت خداوند برابری می کند.

 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:« اَلجَنَّهُ تَحتَ اَقدامِ الأُمَّهاتِ» ۱۹

مادر از هر سازنده ای ، سازنده تر و باارزش تر است ، چون می تواند یک انسان والا و با روحیه و ایمانی پاک، تحویل جامعه دهد، ولی دیگران قابلیت چنین کاری را ندارند. مادر می تواند با رعایت و دقت در تربیت، موجودی را تحویل جامعه دهد که از لحاظ روحی، یک انسان سالم باشد . چرا که فرزندان با شیره جان مادر رشد میابند و در سایه او به تعالی می رسند.

 

مادران علاوه بر محبت و شکیبایی با بصیرت و عفاف و تقوای خود فرزندان را به تعالی می رسانند. بیشتر شخصیت فرزندان در خانواده در کنار مادر و توسط وی شکل می گیرد در نتیجه مادران با الگو برداری مناسب از ائمه اطهار(ع) فرزندانی را تربیت می کنند خردمند وفرزانه با بصیرتی عمیق که هر یک ازآنها خود را سربازان امام زمان (عج) بدانند. این امر در سایه مادرانی مهدی باور و منتظر انجام پذیر است.

 

از آنجا که فرزندان از مادران خود تأثیر می پذیرند ، چه بهتر که این تأثیر پذیری در راه دین و اسلام باشدنه بر ضد آن.آنها مهدی باوری را سر لوحه برنامه تربیتی خود قرار می دهند و تربیتی اصولی را در پیش می گیرند .آنها فرزندانی باایمان و جهادگر وآماده شهادت در راه امام خویش تربیت می کنند.

حکومت و قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یاران خاصی می خواهد که در زمان ظهورش در رکابش جانفشانی کنند. پرورش این یاران نیاز به زنانی پاک وسلحشور دارد که تابع رهبر و مولای خود باشند.

 

 

همراه همسران:

نقش دیگری که بانوان عهده دار هستند همسرداری است. از این نقش به عنوان جهاد زن یاد می شود.چرا که با همسرداری مناسب و اصولی خانواده را از خطر قرار گرفتن در دام گناهان حفظ می کند و جامعه نیز نسبت به فساد ایمن می شود. حضرت علی (ع) می فرماید: جهاد زن، شوهرداری در بهترین شکل آن است۲۰ بانوان با الگو گرفتن از زندگی مشترک حضرت فاطمه زهرا(س) و نوع رفتار وی با حضرت علی(ع)  می توانند به بهترین شکل ممکن وظیفه همسرداری را به انجام برسانند . اما متأسفانه امروزه کار در خارج از محیط خانه رایج تر از خانه داری و همسرداری است.

 

 

زن آرامش بخش زندگی مرد است و به محیط خانه شادی می بخشد. خستگی ها ناراحتی ها را از همسر خود دور می کند . در سختی ها در کنار همسر خود می ایستد و با ارضای تمایلات و نیازهای همسر توجه او را به خارج از خانه از بین می برد و فساد اجتماعی را کاهش می دهد . آرامش مرد باعث می شود تا تصمیم گیری های او در هر زمینه ای با توجه ، عاقلانه و با ایمان باشد. با همسرداری مناسب زن می تواند همسر خود را در راه رسیدن به تعالی دینی نیز یاری دهد. هر نوع رفتاری را که همسران با یکدیگر دارند ، فرزندان الگو برداری می کنند.

 

 

مدرسه : این مرحله از زندگی انسان زمانی است که مادر تا حدی روی شخصیت فرزند خود تاثیر گذاشته . یک زن به عنوان مادر نمونه و حال به عنوان معلم و مربی نمونه میتواند شخصیت کودک را شکل دهد و این مسئولیت خطیری است که به عهده دارد، در این سن کودک آنقدر رشد کرده که مفاهیم را درک کند و او آمادگی یادگیری مطالب را دارد پس باید به او مطالب خوبی بیاموزیم وآینده ای روشن برای او رقم بزنیم ، بنابراین اسلام برای آموزش وتربیت انسانها تاکید بسیاری بر محیط سالم دارد و این محیط سالم را نخواهیم داشت مگر با افرادی ، چون زنان و مردان با ایمان و با تقوا که در زندگی فرزندانی صالح پرورش می دهند و در جامعه و مدرسه آینده سازانی صالح و زمینه سازان ظهور میسازند.

از این رو معلمی را شغل انبیاء گفته اند که کار انبیاء هدایت و راهنمایی مردم به خیر و خوبی و دوری از بدیها ست و معلم هم دقیقاً همین وظیفه را دارد او کودک را راهنمایی میکند و حتی قادر است آینده او را شکل دهد.

 

 

جامعه : زن، سازنده زیربنای اخلاقی جامعه است. زن، پایه های اخلاقی را در ذهن فرزندان، استوار می سازد و با تربیت اخلاقی خود، انسان هایی را تحویل جامعه می دهد که بتوانند در آینده جامعه، نقش مهمی را ایفا کنند و جزء گروه منتظران راستین باشند .

پس یک زن در جامعه ریاست می کند او قادر است پایه های خوشبختی یا بدبختی مردان جامعه را بنا کند . او می تواند جامعه ای پاک با افرادی صالح پدید آورد .

زن در طول زندگیش نقشهای مختلفی را به عهده می گیرد که اگر این نقشها به انسانیت انسان کمک کند فرد می تواند زمینه ساز  ظهور باشد.

از جمله مسئولیت های زنان در جامعه  اسلامی و منتظر، ایجاد انگیزه و امید در جوان منتظر و  ایجاد زمینه برای خودسازی و رشد معنوی جوانان است که زمینه تلاش و ایثارگری را در او به وجود خواهد آورد. زنان می توانند با برنامه های مناسبی که ایجاد می کنند سمبلی برای ایجاد تحول فرهنگ، اتحاد، پایداری در زمان، اتصال به رهبر و حضور در صحنه های اجتماعی برای جوانان در جامعه باشند. زنان باحجاب اسلامی خود (که نمونه بارز یک زن مسلمان و باایمان است) می توانند در جامعه، الگویی برای دختران، زنان و منتظران ظهور باشند. چون انتظار به منزله دیدگاهی جامع و فراگیر می تواند تمامی انگیزه های افراد را تحت پوشش قرار دهد و زمینه رشد آنها را فراهم سازد. حجاب یک زن مسلمان، لباس این انتظار است که او با انتخاب ظاهری معنوی، هم چون سربازی لبیک گو به ندای مذهب پاسخ می دهد و با این کار خود و جامعه را در تحولی بزرگ، سهیم و آماده می داند .

زن مسلمان، با حجاب اسلامی خود می تواند جامعه را به بهترین نحو آماده ظهور کند او حتی از این طریق می تواند امر به معروف ونهی از منکر کند .

حفظ حجاب و ارزش انسانی زن از مهم ترین عوامل موفقیت زن در اجتماع به مثابه انسان است که  می تواند حضور او را در کنار مردان، یکسان قرار دهد و موفقیت او را در عرصه های مختلف تضمین نماید وگرنه زن هم چون کالایی بی ارزش در کنار سایر کالاها قرار خواهد گرفت .

حضور زنان در اجتماع، برای زمینه سازی ظهور ، در صورتی مورد قبول امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که مطابق با موازین اسلامی باشد .

مهم ترین وظیفه زنان در این زمینه، رعایت تقوا و گسترش عفاف و تقوا در جامعه است .

زنان همواره در دفاع از اسلام و ارزش های اسلامی مشارکت داشته اند و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز سهم قابل ملاحظه ای ایفا نمودند .

آنها با دعوت دیگران به  خیر و نیکی می توانند اولین قدم را در زمینه سازی حکومت منجی عالم بشریت بردارند. زیرا دعوت به خیر و نیکی عرصه را بر بدی ها تنگ کرده و تمایل به آنها را کاهش می دهد. خداوند متعال نیز در قرآن کریم به این نکته اشاره نموده اند.« یَدعوُنَ إلی الخَیر» ۲۱ . این امر سبب سلامت و تعالی جامعه شده و مانع گسترش گناه می شود.بهترین روش این دعوت ،دعوت عملی است.

امام صادق (ع) می فرمایند: « دعوت کننده مردم باشید اما نه با زبان، بلکه با پارسایی، تلاش، نماز و نیکی، که این رفتارها خود دعوت کننده هستند.۲۲

دعوت با زبان و گفت وگو ، کتاب و مقاله، شعر، تصویر، فیلم و ... بعد از دعوت عملی صورت می گیرد.

 

امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از وظایف بانوان عصر ظهور شمرده می شود. هدف اصلی از قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر واصلاح اوضاع نابسامان امت جدشان پیامبر اکرم (ص) بیان شده است .

اصلاح نابسامانی ها در پناه امر به معروف و نهی از منکر انجام می گیرد.

حضرت علی(ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می فرمایند: « امر به معروف ونهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می شوند و آن گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد.۲۳

در برابر ناهنجاری های بی منطق جامعه نباید سکوت کنند بلکه باید به واجبات و مستحبات تشویق و از محرمات و مکروهات نهی کنند. افرادی که امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند در خیر و خوبی جامعه شریک می شوند و نزد خداوند پاداش آن خوبی را خواهند داشت.

 

امام صادق (ع) درباره افرادی از قوم بنی اسرائیل۲۴ فرمودند: « گروهی از اینان هرگز در کارهای گناهکاران شرکت نداشتند اما هنگامی که آنها را ملاقات می کردند به روی آن ها می خندیدند و با آنان مأنوس می شدند.»۲۵

 

رسول خدا(ص) فرمودند:« هرکس به کار نیکی امر با از کار بدی بازدارد یا مردم را به خیر راهنمایی کند یا به نحوی موجبات تشویق آن ها را فراهم سازد. در آن عمل سهیم و شریک است. و همچنین ، هرکس امر به کار بد کند یا دیگران را بدان راهنمایی و تشویق نماید، او نیز شریک است.۲۶

دوری جامعه از فساد و فحشا در جوار امر به معروف ونهی از منکر امکان پذیر است. در صورت مشاهده رفتاری اشتباه و نا مناسب و سکوت کردن در برابر آن، آن رفتار مانند یک بیماری مُسری به افراد دیگر جامعه نیز سرایت می کند و رفته رفته تمامی جامعه به فساد آلوده شده و از راه خود که راه مهدویت است جدا می شود. بانوان با امر به معروف و نهی از منکر می توانند از سرایت و انتشار رفتارهای ناپسند در جامعه جلوگیری کنند. زیرا در صورت فراگیر شدن این ناهنجاری ها برای مدت های طولانی هیچ خانواده ای در جامعه از اثرات زیانبار آن در امان نخواهد ماند.

 

امام علی(ع) می فرمایند: « تمام کارهای نیک ، حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور.»۲۷

 

 

زنان در زمان ظهور:

طبق بعضی روایات نقش زنان در زمان ظهور حضرت به نقش زنان در زمان پیامبر تشبیه شده،۲۸ و وظائفی همچون پرستاری و رسیدگی به مجروحان ، رساندن آب و غذا ، تهیه دارو ، تعمیر تجهیزات ، انتقال شهداء و....... را به عهده دارند.

 

http://dl.anti666.ir/IMaGeS/MaGHaLat.ViTRiN/BaNoVaNe%20ASRe%20ZoHoUR%20(2).jpg

 

در بعضی روایات آمده که تعدادی از زنان از مدیران و کارگزاران حکومت امام زمان (علیه السلام) خواهند بود و در پستهای مدیریتی فعالانه نقش خواهند داشت .

 

زنانی که در حکومت حضرت حجت (ارواحنا فداه) هستند به چند دسته تقسیم می شوند:

 

 

۱) زنان هم عصر ظهور: اولین گروه از زنان که به محضر امام می رسند کسانی هستند که در آن زمان زندگی می کردند ، که با دیگر یاران خدمت امام می آیند ، که در این باره دو روایت است :

" ام سلمه از پیامبر روایت کرده که فرمود : در آن هنگام پناهنده ای به حرم امن الهی پناه می آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می برند به سوی او جمع می شوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و سیزده نفر گرد می آیند ، که برخی از آنان زن می باشند که بر هر جبار و جبارزاده ایی پیروز می شوند."

" همچنین جابر از امام باقر نقل می کند که : به خدا سوگند ، سیصد و بالاتر از ده نفر می آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد . این است معنی آیه شریفه : هر کجا باشید خداوند شما را حاضر می کند ، زیرا او بر هر کاری تواناست .  "۲۹

 

۲) زنان آسمانی: زنان آسمانی چهارصد بانوی برگزیده هستند که خداوند برای حکومت جهانی حضرت حجت (ارواحنا فداه) در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور حضرت به همراه حضرت عیسی (علیه السلام) به زمین می آیند .۳۰ اما هیچ مطلب دیگری درباره این چهارصد بانوی آسمانی موجود نیست .

 

 

۳) زنان رجعت کننده: این گروه کسانی هستند که در گذشته رحلت کرده اند و  آنان زنان مومنی بوده اند که خداوند به برکت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) آنها را زنده می کند و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند کرد . نام و نشانی بعضی از این زنان در روایات آورده شده ، که آنها برای مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران به دنیا باز می گردند. مفضل بن عمر از امام صادق روایت کرده که :" همراه قائم آل محمد سیزده زن خواهند بود . گفتم آنها را برای چه کاری می خواهد؟

فرمود : به مداوای مجروحان پرداخته و سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت .

عرض کردم نام آنها را بفرمایید . فرمود :"قنواء (دختر رشید هجری ) ، ام ایمن ، حبابه والبیه ، سمیه( مادر عمار – همسر یاسر) ، زبیده ام خالد احمسیه( به نقلی زن هارون الرشید) ، ام سعید حنفیه ، صیانه ماشطه ، ام خالد جهنیه" .۳۱

در این روایت امام صادق نام نه نفر از آن زنان را نام می برد و در کتاب خصایص فاطمیه به نام " نسیبه (دختر کعبه مازینه) " و در کتاب منتخب البصائر به نام " وتیره و احبشیه" اشاره شده است . ۳۲

 

 

 

نتیجه گیری:

ایمان و معرفت به امام زمان (عج) اولین قدم در راه رسیدن به هدف است. بانوان در راه رسیدن به این هدف (ظهور آقا امام زمان عج) پر مسئولیت ترین افراد جامعه هستند. آن ها با تعلیم و تربیت خود در اصل زمینه سازی برای ظهور را کلید زده اند. پس زمینه سازی برای ظهور در درجه اول از درون خانواده و با کوشش بانوان انجام می گیرد تا رفته رفته این زمینه سازی وسیع تر شده و جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد. آن زمان هر شخص خود می تواند یک راهنما وزمینه ساز ظهور باشد.

بانوان منتظر با تربیت و آموخته های خود به فرزندان سربازانی آماده و برومند را پرورش می دهند که هر لحظه پیام امام خویش را لبیک می گویند.

یاران امام ، پیشتازان تحول جهانی و سازندگان تمدن متعالی اسلامی اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ویژگی های منتظران می فرمایند:

« درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشن های نیمه ی شعبان  برای من و شما این است که هر چند اعتقاد به ظهور حضرت مهدی _ ارواحنا فداه_ یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست اما نباید مسئله را فقط به جنبه آرمانی آن ختم کرد ؛ یعنی، به عنوان یک آرزو در دل یا حداکثر در زبان،یا به صورت جشن، نه؛ این آرمانی است که باید عمل به دنبال آن بیاید. انتظاری که از آن سخن گفته اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان (عج) آماده کنیم. سربازیِ امام زمان کار آسانی نیست. سربازیِ منجی بزرگی که می خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند، احتیاج به خود سازی ، آگاهی و روشن بینی دارد. عده ای این اعتقاد را وسیله ای برای تخدیر خود یا دیگران قرار می دهند؛ این غلط است . ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان (عج) خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه ای نداریم.نه، به عکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند. این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمی،فکری و عملی باید خودرا بسازد و در میدان های فعالیت و مبارزه، آماده ی کار باشد۳۳

معرفت، محبّت و انتظار سه کلمه ی زیبا که با نام مهدی (عج) در خاطر ما زنده می شود. انتظار، بدون محبّت و محبّت ، بدون معرفت بی معناست.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱.کتاب الفبای مهدویت،مجتبی تونه ای، ص ۳۳۹

۲.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۳۲

۳.کتاب الفبای مهدویت ،مجتبی تونه ای، ص ۳۳۹

۴.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۳۰

۵.کتاب الفبای مهدویت ،مجتبی تونه ای، ص ۱۲۸

۶.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۲۶

۷.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۴

۸.بحارالأنوار ج ۳۶، ص ۲۹۶

۹.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۳۰

۱۰.الملاحم و الفتن، سیدابن طاووس،ص ۱۴۹

۱۱.قرآن کریم،سوره مائده،آیۀ۲۴

۱۲.بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۲۳

۱۳. نجم الدین طبسی.چشم اندازی به حکومت امام مهدی – ص۶۸

۱۴.الشیعه فی احادیث الفریقین، سید مرتضی موحد ابطحی، ص ۳۵۴

۱۵.قرآن کریم ، سوره نور، آیۀ ۳۱

۱۶.قرآن کریم، سوره ق ، آیۀ ۱۶

۱۷. قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زکّیها، وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا   شمس، آیات ۱۰ و۹  .

۱۸. من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۳۹

۱۹. مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۸۰

۲۰.نهج البلاغه، کلمات قصار،شماره۱۳۶ (جهادُالمَرءِ حُسنُ التَّبَعُّل.)

۲۱. قرآن کریم، سوره آل عمران، آیۀ ۱۰۴

۲۲. کافی، چاپ اسلامیه، ج ۳، ص ۱۲۸

۲۳. نهج البلاغه، نامه ی ۴۷

۲۴. اشاره به قرآن کریم، سوره مائده ، آیه های ۷۸-۷۹

۲۵. تفسیر برهان ، ج ۱ ، ص ۴۹۲

۲۶. تفسیر نمونه ، ج ۴، ص ۳۹

۲۷. نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴

۲۸.نجم الدین طبسی، چشم اندازی به حکومت امام مهدی(علیه السلام)، ص۷۶

۲۹. بقره ، آیه۱۴۸

۳۰.علی کورانی عاملی ، المعجم الموضوعی الام المهدی ف ص۶۵۹

۳۱. علی کورانی ، هوان ، ص ۳۴۹

۳۲. محلاتی ، ذبیح الله ، ریاحین الشریعه ، دار الکتب الاسلامیه ، ج ۴ ، ص ۴۱

۳۳.سخنرانی به مناسبت نیمه ی شعبان، در مصلای تهران، در تاریخ ۳۰/۷/۸۱

 

 

کاری از وزارت علوم و تحقیقات مجازی!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 11 / 7 / 1388
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا